När allt går fel!

Denna tisdag morgon kommer jag att minnas ett tag! Vi svurrade ut jag och mina två söner, 5 och 8 år. Kvart före 8 på morgonen tog vi plats i min Volvo 240
image98


Bälten på och så i gång med motorn, men inte då. Inte ville den starta jag hörde att bensinpumpen var tyst och att den inte vill tända, alltså jag hade ingen gnista. Klok som jag är så gav upp här, vad gör vi nu? Ja, jag har en son på 20 oxå som är begåvad med en bil. Ner i källaren och in i Grottköping! Är man en ledig 20 åring som jobbat natt hela helgen så liknar sömnen som bedrivs mer coma än Törnrosa slummer tycker jag. Jag fick i allafall ur honom 2 stön och på det kunde jag hitta hans bilnycklar och insåg att före lunch skulle ingen bilkörning utföras. Alltså tog jag med mina söner på en lätt vandring till Henks bil.
image99

Till saken hör att min son är nästan 1.90 lång, medans jag når bara 1.70 över havet. Jag får banne mig inte fram förarstolen och till det har han lutat ryggstödet så pass att jag mer eller mindre ligger i baksätet, gissa hur långt det är till pedalerna.

Nu började jag i fel ände! Jag gick som sagt till min sons bil som han har parkerat på en liten väg vid våran tomt. Nu har jag och Henk lite skilda åsikter när man har skottat snö färdigt eller bara börjat. Jag fick rätt ut i en snödriva och när jag stoppat nyckeln i låset märker jag med stigande irritation att låset har frysit.

Jag har med mig en tändare och värmer nyckeln till jag får upp låset. In med ungarna och skrapade de jag nådde av rutorna. Den här bilen startar i alla fall! Jag ser inte mycket av något utanför bilen som mest liknar en igloo!

Backning är det enda sätt att komma från denna lilla väg. Det var inte skottat så mycket på sidorna om bilen så att det inte gick bättre än att jag körde fast. Nu tröt mitt lilla morgon humör som jag är begåvad med och jag svor så det osade! Nu dj..lar bildj..el ska du loss! Det är ju helvete att allt ska komma på en gång! Så där höll jag på samtidigt som jag gungade bilen för att komma loss.


Då hör jag från baksätet- Du är väldigt duktig på att svära mamma! Vad många svärord du kan!
-Jag....??? Vänta nu få se??  Var jag inte ensam i bilen när detta hände? Hade i min aggression glömt fyra små öron som inmundigade alla fula ord deras mor kunde leverera. Jädrans! -Alla ord jag sagt nu är ord som man aldrig får säga... förstår ni? Detta var information som inte gick fram alls! Va tufft att morsan svär fulare än högstadiet, hahaha oxå en merit för en mor!

image100

Så kom jag loss och backar ytterligare några meter så satt vi fast igen. Nä nu tror jag att jag fått nog! Ska jag gå in och ringa mig och ungarna sjuk eller ska jag gunga bilfaan igen? Jag provar det sista och precis när jag ska ge upp så känner jag det är på väg att släppa! Äntligen på väg!

image101

Jag kör till skolan och dagis och sen till jobbet, lätt försenad. Vad gör det huvudsaken är att det gick! Ringer min käre make och berättar om min morgon. Inte blev han glad, inte. Han är ju bilmek och inte ville han börja någon större operation på en tisdagskväll.

 Min käre kollega trodde det kunde vara en ispropp, men det har jag aldrig haft och har senare fått reda på att insprutarna är det över 5kg tryck i så det bildas inga proppar i dem.


Jag hade tur för jag hade ingen gnista, så det var inte bensinpumpen och inte slutsteget utan något kablage någonstans.  Vad jag kan förstå så är det inte så besvärligt och inte heller dyrt.Nu lyssnade inte jag på min man längre, jag slutade vid -Nu funkar bilen! Vad han sa sen hörde jag inte riktigt, för då höll jag på med maten och sen direkt efter den skulle jag på styrelsemöte med bilklubben. Det var det sista för i år.. skönt! Ja, det var väl min tisdag i december i korthet. Det hände inga mer fadäser så på det hela taget blev det en ganska bra dag!



Kommentarer
Postat av: Volvoprickan

240 rular trots allt! Tjohooo!

2007-12-06 @ 22:54:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0