Mitt Åttital del 1

Nu vill jag berätta om mitt liv som 15 åring! Detta år 1981 skulle jag konfimera mig på pingsthelgen. vi for på vårkanten på dagsresa som hette konfirmationsresa! Vi skulle åka till Trondheim, Norge. Det kunde inte bli bättre, jag hade nördat ner mig i en norsk grupp vid namn The Kids. Man kan säga att det var Norges svar på Noice.

Jag och min vän Anna var helt med och mycket ivrig att göra stan! Vi hade frigång på förmiddagen och skulle återsamlas med prästen och hanses fru vid ett lunchställe klockan 13:00. Vi måste ha haft alldeles för brått för innan vi visste ordet av hade vi hamnat i hamnen, inte en affär någonstans men saluhallar full med fisk överallt! Innan vi hittade därifrån! Fy bubblan vad vi gick!

Tillslut kom vi åter in till city. Vi hittade även en skivaffär som vi rusade in i vi hittade massor av skivor som vi ville ha, så vi frågade vad en LP kostade. Till vår förvåning skulle de enast ha 5.90 för en skiva! Makalöst bra pris, hemma kostade en skiva typ 45 kronor.

Ett hundra kronor hade vi fått med oss var och ni förstår väl, vi kunde köpa 10 LP skivor och ändå ha 61 kronor, snacka om att vi kommit till paradiset! Vi valde och vrakade och när vi väl kom fram och skulle betala, så blev summan 950 kronor, VA!! Vi tappade hakan, var dom inte klok?? Jo men den här killen kunde lite svenska, så pass att han kunde förklara för två unga blondiner från Sverige att de vände på siffrorna! Då var vi inte intresserad för det var helt plötsligt dubbelt så dyrt som Sveriges priser.

Fast jag har alltid haft svårt att hålla i pengar bestämde mig för att fråga efter en norsk skiva som jag inte kunnat få tag i hemma, men just The KIds, men de hade aldrig hört talas om dem?? What?? De är ju förbövelen från Tronheimstrakten. Nähe, vi gick till de skivaffärer vi hittade var resultatet okänd! Märkligt i Sverige hade det spelats detta band på radion åtskilliga gånger.


Vi fick ge upp och och luncha med läsarpolarna och prellen och prellskan. Det var ju oxå en upplevelse! In kommer tallrikarna och vi fick hör och häpna en köttbulle stor som en liten handboll! Detta serverades kokta potäter och gröna ärtor. Dessa gröna ärter var så salt så de var i princip oätlig, en av de mindre smarta brudarna som var med trodde de berodde på att det bara fanns saltvatten i Norge som ligger vid havet! Åhhh-orka- kommentera sånt!

När vi så hade inmundigat denna förplägnad,så begav vi oss till Nidarosdomen denna vackra domkyrka. Vi fick en guidad tur i denna byggnad. Vi skulle även få se ett av tornen som låstes upp och med guiden i spetsen så tog vi oss upp för denna spiraltrappa, när hela busslasten med konfirmander kommit in i trappen slog siste man igen dörren, shiiit nyckeln på utsidan. Vad gör nu? Det var helsvart i trappen, vi hade ett varsit trappsteg att stå på, fint!
Siste man, alltså han som drog dörren, började banka och slå på den samma. Efter ett bra dag var det tillslut någon som uppmärksammade våran något pinibla situation! och äntligen låstes dörren upp och ut rasade en massa tonåringar, och det var nog oxå i sista stund dörren gick upp, jag tänker först och främst på några som hade en släng av klaustrofobi! Inte skoj med tanke vi stod som packade sillar där i spiraltrappen! Jag tror inte heller att någon gick upp i tornet utan vi gick nog ut kyrkan kan jag tänka.

Eftersom jag inte har några fler minnen av denna resa så för vi nog troligaste hem.

Fast min vän Anna kanske blev inspirerad av denna resa och hamnen i synnerhet. För hon har vid det här laget bott i Norge i 20 år och arbetat inom fiskindustrin och att hon skulle flytta hem verkar inte troligt nu när hon är sambo med en norrman oxå! Men vem vet!

Det var iallafall av henne jag fick min hett efterlängtade present, i år efter 26 år en skiva med The kids fra Norge! Tänk att de fortfarande turnerar! Här kommer nu ett par smak prov från min ungdom. Håll till godo minns och njut!
Hej svejs
Nickan!

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Men du är helt otrolig på att minnas gamla historier! Jag var ju själv med på denna konfirmationsresa och kommer bara ihåg att vi var till Nidarosdomen... Kul läsning!
Kramis

2007-11-18 @ 11:36:38
URL: http://birgitta.blogg.se
Postat av: Bloggaren själv!

Hej på dig Birgitta! Jo man kan undra om det inte hänt så mycket i mitt liv, så det är därför jag minns allt. Eller är det så att jag har bra minne? Jag tror själv att det kan vara lite av båda faktiskt! Jag har skivan i allafall och det är ju inte dåligt! Kramiz!

2007-11-18 @ 19:20:20
URL: http://opelnickan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0