Julmat!


Julmat!
Hur kul är inte det!
Frågan var på Raskans blogg: Finns det något måste på ditt julbord?
Jag vill säga jag har bara måsten tror jag!
image80
Vi börjar vid det kalla!
Alla sillar ska läggas in av mig.
Efter det kommer alla såser som ska till.
Det ska vara vanlig inlagd sill, godast!
Sen gör jag senapssill,vitlökssill och svanbergasill och en del
röror typ gubbröra och evetuellt någon med matjesill. inlagd stekt strömming ett måste, guda gott!
Inkokt fjällöring, rökt öring och gravad likaså med någon god sås.


Till detta är ägghalvorna ett måste, garnerade med rom eller räkor och majonäs.

image81
Sedan har vi skinkan som jag vill äta med äppelmos och senap som min man vill ha, sin mosters legymsallad till som naturligtvis jag oxå kan göra numer! Rull och presssylta och lite patè och pastej vill jag ha. Någon god rökt korv är nog oxå bra. Kalvsylta ska jag och ungarna ha.

image82
Varma maten!
Köttbular med en gnutta kryddpeppar i ska det vara. Revbenspjäll och prinskorv. Min mors omelett med svampstuvning är verkligen ett MÅSTE!
image83
Janssons frestelse vill vi alla ha.
image84
Jag har alltid lutfisk på julbordet, min man kan inte förstå vad denna vidriga maträtt har på ett julbord att göra!
Detta har vi juldagen för min svärfar tycker mycket om lutis och jag med. Ingen hemma hos dem gör det så därför har jag det så han får äta det.

Risalamalta ska det vara oxå!
image85
Detta äter alla! Så det är bra både för stora och små!



NU KOMMER VI TILL DET ABSULUT ROLIGASTE!
Spriten!
Jag själv dricker inte särskilt mycket men det är så roligt att krydda snapsen och göra glögg!
Dagarna före jul är det spritslattar överallt som står och drar med diverse kryddor och likaså glöggblandningen. Den hemgjorda glöggen blir grymt bra!
image87

Pommerans snaps kummin snaps limesnaps osv. Glöggen är både vit och röd. Allt är så roligt och gott att göra!
Julen är ju så rolig i matväg!
image86



Kommentarer
Postat av: Lotta

mm allt måste vara med!!även grisfossarna!!

2007-12-03 @ 01:43:32
Postat av: sanna panna

hahahahahahahaha.....DU KAN INTE VARA UTAN MKT DU jag skrev typ om en grej ja o de va spjällen hahahahaha....BRA skrivet hmmm lutfisk?..urk
kram

2007-12-03 @ 10:45:51
URL: http://raskan99.blogg.se
Postat av: kvigan

hejsan i stugan
hmm jag e ju allt nyfiken på julgodiset jag*ler*
ha de gott

2007-12-03 @ 19:48:30
URL: http://skogstrollet.blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0