Har sett ett par bloggar....


Som visar närmiljön hos bloggarna.
Kan inte låta bli utan måste få visa hur det
ser ut hos mig här i Östersund.



image296

Jämtlandsflaggan

De tre färgerna i Jämtlandsflaggan symboliserar:
Blått: den stora blåa himlen över Jämtland
Vitt: De snöklädda vita fjällen
Grön: De gröna ängarna och skogarna

Trefältsindelningen syboliserar också de tre
delrepublikerna:
Jämtland- blått
Härjedalen-vitt
Ravund(Ragunda)-grönt

Egen president har vi också!
Ewert Ljusberg
image298

Vi är mycket hemkära! Här kommer
ett klipp från allsång på Skansen
där texten talar om varför vi

trivs här!




image289
Vi har inget stadshus, men ett Rådhus har vi.
Mycket vacker byggnad tycker jag.

Om man vill semestra i Sverige kan jag
rekomendera Jämtland.
image293

Gillar man fest
fart och musik, är Storjöyran något
för dig! Hela stan kokar en hel vecka.
Innerstan stängs av och scener byggs
både här och där! 27/7-2/8 håller det på.
Hemsida: www.storsjoyran.se
image292

Jamtli, historieland.
Fantastiskt stort och intressant
område. Här finns museum, tillfälliga
och fasta utställningar. Bevarade hus som
flyttats till Jamtli och används för att
visa olika tidsepoker. Människor som
är tidsenligt klädd, osv. Lika här
Kolla hemsidan:
www.jamtli.com

image291

Stocketitt
Jag brukar säga att
det är ett av Sveriges
vackrast belägna fik.
Utsikt över Storsjön
och fjällvärlden.
Även här finns
hemsida:
www.stocketitt.se

Ångbåten Thomeè

image295
Vill man spana efter Storsjöodjuret, kan man
med fördel ta en tur med en av ångbåtarna
i sjön. Annars är det vackert på Verköslott
dit denna tjusiga båt kan ta er.


Runsten har vi också!
image290
Runstenen på Frösön.

På en teckning gjord 1697
kan man se den stora sprickan
Tydligt, vilket visar att skadan
är av gammalt datum.

image294

Denna teckning är gjord av Johan Peringskiöld efter att han besökt Frösön år 1687. Man kan se att stenen redan då förlorat det övre vänstra hörnet samt den tvärgående sprickan.

Nu har jag bara skummat på ytan i Östersund med Frösön.
Ett axplock kan man säga!

Jämtland är mycket mer än det.

Fjällvärlden är fantastiskt. Vill man till exempel
fiska och vandra finns enorma möjligheter.

Vi har i norra Jämtland korall grottor t.ex
Varje ställe har sin tjusning!

Vi har massor med sommarcafèr.
Vi har ljust nästan dygnet runt på sommaren.
Vi något för alla!

Välkommen!

Alla bilder och texten om runstenen
har jag googlat och hämtat
från respektive hemsida!

Ha dè

Kommentarer
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

nu blev jag lite allmänbildad, :)

2008-04-09 @ 00:32:01
URL: http://TUMADRE.blogg.se
Postat av: raskan

Men gu va bra nu vet JAG allt om JAMTLAND...
KRAM PÅ DEJ GUMMAN....)

asså jag ÄR seriös nu..:)

2008-04-09 @ 15:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0