Fjällen.....

Jag tog och drog till fjälls sent i
söndagskväll! Klockan 20 hade jag
gjort mig klar och sen for vi!

Det var växlande väder men mest uppehåll!


Det kan se hotfullt ut vädret i fjälls!

Runt om regnande det men där vi var var det fint!

En dag for vi över Storlien och in i Norge

Här på " Gränsrasten" Handlade man mycket på 70-talet.
Port salut (ost) socker,mjöl och ett norskt bröd som
min far gillade. Det var ju så billigt i Norge på den tiden!
Nu ser det förfallet ut!

Det ser inte ut som det varit någon stor aktivitet här de sista åren!

Säga vad man vill men Norge är vackert!

Det var 21 grader varmt och sol!
Vi for bara till Meråker, några mil in
från Storlien. Bara för att kika lite!

Vägen går genom dalen,höga berg på båda sidor!

Här ser man gränsen! Det ser lika ut på båda sidor!

På väg hem åkte vi till Storulvåns fjällstation.
Här höll hela vägen på att byggas om.
Första vägen byggdes på 60-talet.

Nu ska hela vägen asfalteras!

Tagit bilden i bilen på väg upp till Storulvån!

Vackra fjäll överallt!

Där vägen slutar tar en stor parkering vid!

Storulvåns fjällstation!

Vill man parkera på fjället, kostar det en slant!
10 KRONOR I TIMMEN!!!! eller 30/dag alt.150/veckan!

Det var här Karolinerna gick under!
Armfeldts Karoliner
1718 samlades en Karoliner armè i Åredalen under befäl av
general Armfeldt. Armèn skulle inta Trondheim. Många
vedermödor väntade och fälttåget slutade med en katastrof
då 3000 man frös ihjäl på gränsfjället mellan Tydal( Norge)
och Handöl(Sverige) Karolinernas fälttåg mot Trondheim,1718-1719,
har satt sin prägel på regionen  och lever fortfarande i folksjälen
hos jämtar och trönder.
Texten hämtat från denna sida.

En stor rentjur med väldiga horn besökte parkeringen och
kollade in packningen som de här ungdomarna hade!

När allt var genomgånget så gick han vidare!


Otroliga vidder!

Därefter gick turen till Handöl och hängbron över forsen!

Vackert!

Vädret höll på lätta när vi kom tillbaka till båten!

Dagen efter gick jag ut på myren som ligger alldeles
bakom stugan och tittade efter hjortron, nu växer
inte de på varandra direkt så när jag gick och kolla
passade jag på att ta lite kort först på ljungen!

Blåbär!

Lite döda träd!

Renbajs!

Omoget hjortron!

Moget hjortron!

På onsdagseftermiddagen kom jag hem och kammade mig
sen for vi på onsdagsfika med bilklubben!
ikväll är det middag hos svärmor som fyllt 70 år.
Det var min vecka!
Ha dè





Kommentarer
Postat av: marie

herregud, var du med uppe...jag försökte att sova lite efter jobbet idag, det gick inte.

hoppas att jag kommer att somna ikväll, annars blir jag inte go imorgon =)



ni har det så fint däruppe, suck, vad fina bilder du visar.

2008-08-14 @ 15:22:37
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: soffie

Å tack för att du tog mej med på en underbar fotoresa över den vackra resa du gjort.

Guuu va fint det är,så ödsligt och vackert.

2008-08-14 @ 22:18:54
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: sanna panna raskantaskan

as fina bilder....med DIGGIN.....

2008-08-14 @ 22:20:39
Postat av: marie

det kan vara gott att bli bjuden på mat åxå, jag hoppas att du fick din vila inatt.

jag är sjuk ännu.......har lust att svära, men jag biter ihop.....jag dänger ungarna istället, hehe...

skojar som vanligt, man blir lite onormal av feberyra.

2008-08-15 @ 09:27:55
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: vivan

Oj vad vackert det är i fjällen...du har varit duktig med kameran...fina vyer helt underbart....kramiz:)

2008-08-15 @ 21:17:24
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: vivan

jag har provat den färdiga i affären...och den är fullt ätbar...men jag vill prova nya potatisen...

2008-08-15 @ 21:18:49
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Marie

Vilka jätte fina bilder!!

och så kastades jag tillbaka till när jag var liten, och min mammas karl körde lastbil, och varje gång han var till Norge beställdes de mjöl, socker och annat i stora lass från Gränsrasten....och jag minns de norska smöret....

Kram

2008-08-16 @ 16:43:34
URL: http://mariesandrahem.blogg.se/
Postat av: Mia

Visst är Norge vackert! Just där, i Meråker, brukade min pappa tillbringa sina somrar...

2008-08-18 @ 07:12:21
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0