Kantareller.....

I höst har det plockats en hel del svamp!
Jag hittade ett recept som jag tyckte lät
gott. Då kantarellerna plockades var jag
 mitt upp i cruisingsäsongen! Den blir
längre för vart år!

Krämig pastasås med kantareller!
* 4 pers *30 min

500gr färska kantareller
2 schalottenlökar
2msk olivolja
1/2 tsk salt
1krm malen svartpeppar
1 dl torrt vitt vin
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 dl riven parmesan
1 grön zucchini
bladpersilja
TILLBEHÖR:
Nykokt pasta

1. Rensa kantarellerna och fräs ur
vätskan i torr panna. Lägg över dem
på ett fat.
2. Finhacka schalottenlöken och fräs
den mjuk i 1 msk av olivolja. Vänd ner
svampen och krydda med salt och peppar.
Låt fräsa ett par minuter.
3. Häll på vinet och låt det koka in nästan
helt. Tillsätt grädden och låt allt koka ihop
under några minuter. Strö över parmesanen,
rör om och dra bort från plattan.
4. strimla zucchinin med potatisskalare och
fräs strimlorna i resten av olivoljan. Blanda
svampsåsen med nykokt pasta. Toppa med
zucchinistrimlorna och finhackad blad-
persiljan!

Ha dé

Foto: Michael Krikorev

Kommentarer
Postat av: Mia

Oj, oj, oj.....kantareller, du kan fresta, du! L

2008-12-19 @ 06:29:56
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0