Mitt paradis......

det är där jag bor!
Frösön (jämtska: Frösöya), den största ön i Storsjön och hjärtat av Storsjöbygden, var under närmare tusen år JämtlandsÖstersund övertog denna roll fullständigt först när järnvägen kom till Östersund år 1879. Frösön ingår numera som en del i Östersunds kommun, men var egen köping fram till 1970. Frösön har tre broförbindelser, i öster med Östersund (Frösöbron), i väster med Genvalla (Vallsundsbron) och i norr med Rödön (Rödöbron). Det högsta berget på Frösön, Östberget, är 468 m.ö.h. (176 m över Storsjön). På berget finns ett utsiktstorn. I sydost finns också en sjö, Ändsjön. Frösön består till största delen av sedimentära bergarter som tillhör den undre alloktonen i fjällkedjans uppbyggnad. centralort, centrum för kultur, handel och kommunikationer. Info från Wikipedia
Gå in där och läs om min vackra hembygd! Det är även ett tips om semesterresa både på vintern och sommaren!
7-8 mil till Åre tex!

En satellitbild på min kära ö!

Min kyrka! Här är jag både döpt
och gift! Båda bilderna är från
Wikipedia!

Ja det var allt för denna gång!
Ha dè

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0