Historia.....

Detta jag nu vill dela med er är historia.
Det hände innan jag var född, men jag
vet så mycket om detta så det skulle
lika gärna kunnat hänt igår! Imorgon
är det alltså 50 år sedan de omkom!


Iowa 3 februari 1959
Det är dagen då tre unga musiker dog!
En Buddy Holly, egentligen Charles Hardin Holley, född 7 september 1936 i Lubbock, Texas, USA, död 3 februari 1959 i flygolycka ovanför Mason City, Iowa, USA, amerikansk rockartist, gitarrist och sångare.

Buddy Holly spelade rock'n'roll under bara två år, men rikligheten i hans inspelade material gjorde ett bestående intryck på populärmusiken. Inte minst The Beatles hade Buddy Holly som stor inspirationskälla. Det faktum att Hollys grupp (the Crickets) hade ett insektsnamn (syrsorna) ska ha inspirerat Liverpoolgruppen till att ta världens mest bekanta popgruppsnamn. Även om det endast var deras cover på "Words of Love" som gavs ut officiellt med the Beatles på skiva under 1960-talet finns numera även Buddy Holly-låtarna "That'll Be the Day", "Crying, Wainting, Hoping" och "Mailman, Bring Me No More Blues" i inspelningar med gruppen utgivna på CD.

Holly var en innovatör som själv skrev sitt material och var bland de första som utnyttjade avancerad studioteknik med dubbelinspelning. Hans kompband, The Crickets, var pionjärer beträffande sättningen med två gitarrer, bas och trummor. Några klassiska Holly-låtar är "Oh Boy!", "That'll Be the Day", "Maybe Baby" (samtliga tre utgivna som singlar under namnet The Crickets, av kontraktsskäl), "It's So Easy", "Peggy Sue" och "Rave On".

 

 

Ritchie Valens, egentligen Richard Steven Valenzuela, född 13 maj 1941 i Pacoima i Los Angeles, Kalifornien, var en amerikansk rocksångare av mexikanskt ursprung.


Ritchie Valens var den första stora rockstjärnan i USA med ursprung i Latinamerika. Hans mest kända låtar är Donna, Come on Let's go, La Bamba och We Belong Together.


Jiles Perry Richardson, Jr., mer känd som The Big Bopper, född 24 oktober 1930 i Sabine Pass, Texas, USA, var en amerikansk sångare.Big Boppers enda stora hit var "Chantilly Lace" som nådde plats 8 på Billboardlistan. Han sjöng också in t ex Little Red Riding Hood, White Lightnin' och Big Bopper's Wedding. Dessutom skrev han "Running Bear" som blev en stor hit för Johnny Preston.



Planets pilot var Roger Peterson

Roger var född 24 maj 1937


1972 Hade Don McLean stora framgångar med denna låt som

enligt han själv handlar om denna dag!

Olyckan har senare kommit att kallas The Day the Music Died.

Källa Wikipedia

Visst minns vi!

 


Kommentarer
Postat av: Mia

Å ja...visst minns vi! Tragiska öden...

Jag vill oxå gärna ha en cigg till kaffet, så du är inte ensam ;-)

2009-02-03 @ 06:27:47
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Mita

Men du är ju helt klart förr på tok för sent du...=)

Du skulle ha varit född på 30-talet så du hade fått vara på hugget under 50-talets glansdagar.



Jag kan inte säga att jag kommer ihåg detta (då jag/vi ju var -7 år) men jag har hört historian och farmför allt musiken!

2009-02-03 @ 07:48:56
URL: http://ullabita.blogg.se/
Postat av: kvigan

Hejja

ja du de har jag å funderat på, har provat massor me gånger men insett jag får inte till de,hoppas de gott

2009-02-03 @ 14:19:30
URL: http://skogstrollets.blogg.se/
Postat av: Ingridi

Visst har man hört låtarna innan och dom är bra, fast jag var ju bara 5 bast då. Det var synd att dom gick bort så tidigt.

Förresten jag utmanar dig. Vad har du i din smink väska?

Kram Ingrid

2009-02-03 @ 14:30:39
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: marie

tänk om man fick uppleva den tidens musik =)

född för sent.....

2009-02-03 @ 16:33:50
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0